Voor de tweede wereldoorlog was het treinverkeer in Duitsland in handen van de Deutsche Reichsbahn (DR). Na de tweede wereldoorlog werd de naam voortgezet voor de treinen die in de voormalige DDR reden. Lang na de oorlog werd er ook nog met stoomtreinen gereden in de DDR en ook nu nog spelen de stoomtreinen een hoofdrol bij de vele liefhebbers van modelspoorbanen in dit gebied. Na de val van de muur in 1989 werd de Deutsche Reichsbahn opgeheven en fuseerde met de Deutsche Bahn (DB) in 1994.
Zoals gezegd zijn er nog veel liefhebbers bezig met modelspoorbanen maar ook het rollend materieel uit die tijd wordt vaak nog nog onderhouden en gerestaureerd. Kijk maar eens op deze website om te zien hoe het nog leeft onder de mensen. Overigens zijn de modelspoorbanen bij de mensen thuis anders dan die in Nederland. Hier wordt vaak gebruik gemaakt van spoor H0, in het oosten van Duitsland gebruikt met TT, wat een schaalgrootte oplevert van 1:120 t.o.v. 1:87 voor H0. Of dat komt doordat de gemiddelde (oost)Duitser kleiner behuisd is weet ik niet, het is wel zo dat het er erg mooi uit ziet.
Jaarlijks, onder andere ook in Chemnitz in Augustus, vinden er bijeenkomsten plaats waarbij de stoomlocomotieven en wagons getoond worden aan het massaal opgekomen publiek. Het is een prachtig gezicht om een stoomlocomotief door het Ertsgebergte te zien rijden maar door het besneeuwde berglandschap is het nog een stukje mooier, zoals te zien is op onderstaande film waar de Fichtelberg Bahn in het zonnetje wordt gezet.
Hieronder nog twee interessante video van twee “Baureihe 50” stoomlocomotieven rijdend door het mooie landschap van het Ertsgebergte.